Kunsteducatie
in het klaslokaal.

Kunsteducatie is een mooi vak, maar heeft ook zo z’n uitdagingen. Misschien herken je het wel als docent. Je wil heel graag je leerlingen meer meegeven dan alleen de vaardigheid om een mooi werkje te maken voor aan de muur. Je wil ze graag stimuleren om op zoek te gaan naar hun eigenheid en hoopt dat ze dit in hun werk kunnen leggen. Maar in de praktijk blijkt dit niet altijd te lukken. Hoe nu verder? Daar help ik je bij.

Creativiteit op school.

De kunstlessen zien er op elke school weer anders uit. Er is dan ook erg veel mogelijk binnen kunsteducatie. Dit heeft zo z’n voor- en z’n nadelen. Het grote voordeel is dat je vrij bent om je eigen weg te kiezen als docent. Het grote nadeel is dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet door alle mogelijkheden.

Maar één ding willen we allemaal; het beste uit onze leerlingen halen en hen stimuleren om nieuwsgierig te zijn naar de wereld om hen heen. We willen ze graag begeleiden om kritisch te leren denken en hun eigen mening te vormen.
De kunstvakken zijn hier de uitgelezen plek voor.

Een grote valkuil binnen de kunstvakken is echter om de focus te veel op het eindresultaat te leggen. Als je echt alles uit de kunstlessen wil halen is het belangrijk om de juiste balans te vinden tussen productgericht werken en de vrije expressie van de leerling.
Met procesgerichte didactiek leren leerlingen om kritisch te denken, problemen op te lossen en te reflecteren op hun stappen. En deze kwaliteiten zijn niet alleen handig binnen de kunstvakken, maar ook ver daarbuiten.

“Every time I have had a problem, I have confronted it with the ax of art.”
– Yayoi Kusama

Laat je leerlingen creatief denken.

Workshops | Langlopende projecten | Gastlessen | Advies op maat

Ik bied het allemaal. Soms is een workshop handiger. Op andere momenten wil je liever een gastles, of misschien wel meerdere. Het kan ook zo zijn dat je juist een langer project met je leerlingen wil doorlopen. Of misschien wil je juist iets heel ander. Het kan allemaal. De basis van de lessen die ik geef ligt in de procesgerichte didactiek en de beeldanalyse.
Jouw leerlingen leren altijd om kritisch te denken en te kijken en hun divergent denkvermogen in te zetten.

Alle diensten die ik aanbied zijn geschikt voor kunsteducatie lessen in zowel het primair onderwijs als het voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger beroepsonderwijs. De thema’s blijven hetzelfde,
maar de inhoud en aanpak zijn uiteraard aangepast aan de doelgroep

Procesgerichte didactiek

Bij procesgerichte didactiek is het belangrijk om een juiste balans te hebben tussen convergent en divergent denken. Afhankelijk van de doelgroep tipt de schaal meer de ene of de andere kant op.
Tijdens het creatieve proces is het belangrijk om divergent te kunnen denken. In plaats van te werken vanuit een eindresultaat is het juist belangrijk om het hele proces open te blijven staan voor elke mogelijke uitkomst.
Dit onderzoeken we tijdens een workshop, gastles of langlopend project. De intensiteit en precieze focus van deze opdracht verschilt uiteraard per doelgroep. Het thema van de opdracht kan aangepast worden aan de behoefte van de school en kan daardoor gelinkt worden aan andere vakken.

Beeldanalyse

Beeld is overal om ons heen. Het is een visuele manier waarmee we een verhaal vertellen, maar waarmee ook verhalen aan óns verteld worden. Dit vergt visuele geletterdheid.

Door middel van een workshop, gastles of project ga ik met de leerlingen aan de slag en leer ik ze hoe je naar een beeld kan kijken. Uit welke onderdelen is dit opgebouwd? Welke beeldaspecten herken je? Welk verhaal wordt er verteld?
Hierdoor leren ze kritisch te kijken naar de visuele informatie die ze elke dag overal te zien krijgen.
Maar ik ga ook met ze aan de slag met het zelf maken van een beeld. Welk verhaal willen zij vertellen? En hoe kunnen ze dat het beste doen?

Advies op maat

Misschien wil je juist iets heel anders. Zoals een langlopend project op school of een nieuwe blik op de inrichting van jullie kunstvakken. Misschien willen jullie als docententeam juist wel een workshop volgen. Wat het ook is, ik denk graag met je mee over een passende oplossing voor jouw kunsteducatieve vraag.

Blog

Neem contact op.