Creatief leren denken kan iedereen.
Creatief denken is het leukste wat er is. De zoektocht naar de juiste oplossing voor jouw probleem brengt je op ideeën die je nooit voor mogelijk had gehouden.
Maar het vergt ook een beetje oefening. Ik help mensen graag creatief te leren denken. Om de wereld om hen heen van verschillende kanten te leren bekijken. Om te durven dromen en om te leren de innerlijke criticus uit te stellen bij het zoeken naar oplossingen.
Creatief leren denken.
Kunst geeft ons betekenis en de mogelijkheid om naar de wereld om ons heen te kijken en daarin onze plek te vinden. Cultuureducatie is daarom een belangrijk onderdeel in de algemene ontwikkeling van kinderen en jongvolwassenen. Dit gaat verder dan alleen het leren tekenen van een zelfportret of het bezoeken van een voorstelling. En hoewel praktische vaardigheden onderdeel zijn van deze ontwikkeling, ligt mijn expertise bij de conceptontwikkeling en het stimuleren van divergent denken.
Het creatieve proces vergt een unieke manier van denken. Maar wordt ook vaker ingezet dan je misschien denkt. Creatief denken wordt niet alleen toegepast tijdens het maken van iets creatiefs, zoals een schilderij of een beeldhouwwerk. Maar wordt getriggerd op elk moment dat er iets nieuws bedacht moet worden. Of dat nou een nieuw ontwerp voor een logo is, een auto, of om maatschappelijke probleemstellingen op te lossen.
Deze manier van denken vergt wat oefening, daar kan ik bij helpen. Ik heb onderzoek gedaan naar hoe je creatief denken stimuleert, maar vooral ook wat de meerwaarde is binnen het curriculum van een school. Of juist binnen het bedrijfsleven.
Ik zet mij graag in als cultuurcoach op het voortgezet onderwijs of het MBO, als creatief adviseur binnen een bedrijf, als verbinder of sparringspartner. Of binnen een rol die ik zelf misschien nog niet heb kunnen bedenken.
“Have no fear of perfection, you will never reach it.”
– Salvador Dalí
Hallo, dit ben ik.
Mijn naam is Marjolein en ik woon samen met mijn vriend aan de rand van Eindhoven. Dichtbij de natuur en in de rust, precies zoals we het graag willen.
Ik kijk altijd nieuwsgierig naar de wereld om mij heen en wil overal alles over weten.
Tien jaar geleden ben ik afgestudeerd aan het St. Joost in Breda als grafisch ontwerper. Als ontwerper heb ik voor veel verschillende soorten opdrachtgevers mogen werken, maar ik kwam erachter dat ik meer wilde doen dan alleen iets maken. Mijn kracht lag juist in het onderzoek doen en het analyseren van de opdrachten en de wensen van mijn opdrachtgevers.
Zodoende ben ik de docentenopleiding gaan doen. Ik heb een paar jaar voor de klas gestaan in het voortgezet onderwijs. Hier heb ik mij verder gespecialiseerd in het creatieve proces. Ik heb onderzoek gedaan naar de meerwaarde van divergent denken binnen de kunsten. En dit onderzoek blijf ik nog altijd voortzetten, want je bent nooit klaar met leren.
Maar deze kennis wil ik verder inzetten dan alleen voor de klas. Ik draag het onderwijs nog altijd een warm hart toe en vind het ook nog steeds erg leuk om met kinderen en jongvolwassenen kunst te bespreken, dat zou ik nooit willen missen. Maar creativiteit is zoveel meer dan alleen leren tekenen. Daarnaast ligt mijn kracht als educator juist in de begeleiding van het proces en het contact met verschillende doelgroepen, het zou zonde zijn om daar dan niet meer mee te doen.
Natuurlijk is kunst en cultuur een grote hobby van me. Ik maak het, ik kijk ernaar, ik bevraag het. Maar andere grote liefdes zijn toch ook wel de natuur en het lezen van boeken. Als ik die twee kan combineren is dat helemaal fantastisch. Maar anders ben ik graag buiten om te wandelen of om een fietstochtje te maken. Ook vind je me geregeld in onze tuin, waar ik onze eigen groenten en fruit kweek.
Voor wie.
Onderwijs
Culturele aanbieders
Bedrijfsleven
Blog
“Je moet juist opzoeken wat ongemakkelijk is. Anders creëer je alleen maar hetzelfde.” Anouk Veerkamp
Anouk Veerkamp in haar atelier. Foto door Rick Luycks FotografieAnouk Veerkamp is grafisch ontwerper en beeldend kunstenaar. In dit interview vertelt ze het een en ander over haar werkwijze en visie op beeldende kunst. Haar werk is te bekijken...
“In het proces ligt de kern en identiteit van de leerling.” Paula
Paula is docent beeldende kunst en Kunst Algemeen aan het voortgezet onderwijs. Binnen haar beeldende kunst lessen ligt de nadruk vooral op het proces. In het kader van mijn onderzoek naar divergent denken in de kunstvakken aan het voortgezet onderwijs heb ik haar...
“Ik vind het een kippenvelmoment als je ziet waar leerlingen mee komen.” Sarah
Sarah is docent beeldende kunst en heeft hierin ruim 30 jaar ervaring. Zij heeft in de loop van haar carrière lesgegeven op verschillende scholen en op verschillende niveaus, zowel in beeldende kunst als in kunst algemeen. Momenteel geeft ze hoofdzakelijk les aan de...