CONCERT VOOR HAITI

branding | grafisch ontwerp | huisstijl

Na de aardbeving in Haïti een aantal jaar gelden werd bij gevraagd of ik een poster wilde ontwerpen voor een benefietconcert. Dit kon ik natuurlijk niet weigeren. Mijn enige hekelpunt met benefietposters is alleen dat ze vaak zo zielig zijn. Ze worden gebruikt om je een schuldgevoel aan te ‘praten’ en je zo te overtuigen om geld te donderen. Persoonlijk kan ik daar heel erg slecht tegen en haast een beetje ongepast.
Ik heb nooit het idee gehad dat Haïti een zielig land was met depressieve mensen. Misschien klopt dit beeld niet, want ik ben er nog nooit geweest. Maar het lijken me altijd wel vrolijke mensen. Dus heb ik besloten om de poster juist van een hele andere kant te benaderen. In plaats van te laten zien hoe zielig de slachtoffers zijn en mensen dus te bewegen om uit medelijden geld te doneren heb ik ervoor gekozen om te laten zien wat het doel is van je donatie. Namelijk iets teruggeven wat de mensen tijdelijk kwijt zijn geraakt. Een bepaalde onbezorgdheid. Je geeft geen geld aan de mensen die ze zijn ná de ramp, maar aan de mensen die ze waren vóór de ramp. Zodat ze dat leven weer kunnen opbouwen.

Related Projects